Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TIADA LAGI RAMADHAN MUBARAK


Ketika umat Islam menjalani ibadat puasa bulan Ramadan, ada banyak ucapan ‘Ramadan Mubarak’ disebut. Pada hakikatnya, ia adalah ucapan tradisi di seluruh negara yang menjadi topik biasa Mesir dalam Twitter kerana menganggapnya ada kaitan dengan bekas Presiden Hosni Mubarak. Namun ketika beberapa orang menuding dalam laman mikro blog itu, frasa itu mempunyai kesan berbeza terhadap kebangkitan rakyat yang mengakibatkan pengunduran ketika pemberontakan Arab - namanya dan perkataan ‘berkat’ seperti cadangan terjemahan, pada hakikatnya sama makna.

“Jangan sebut Ramadan Mubarak kepada rakan Mesir anda, mereka benci dengan nama itu. Sebaliknya gunakan ucapan Ramadan Kareem,” kata pakar Asia Barat Turki Ufuk Ulutas menasihatkan, antara lain menyokong cadangan Jenan Moussa dari televisyen Al Aan. Tulisan Twitter Gaza Youth Break Out menawarkan panduan sama: “Saya benci mengingati Mubarak, katakan Ramadan Kareem. Syukur tiada lagi pemimpin Arab lain digelar kareem.” Mungkin semua ini menjelaskan mengapa Presiden Barack Obama memberi ucapan kepada umat Islam seluruh dunia satu ‘bulan diberkati’ dalam bahasa Inggeris dan ‘Ramadan Kareem’ dalam bahasa Arab.

Andy Carvin dari NPR terkejut betapa sedikitnya orang mengucapkan Ramadan Mubarak. “Anda akan fikir mereka akhirnya menganggap Mubarak sebagai ucapan biasa yang tiada kena mengena dengan mereka,” beliau menulis. Namun yang lain masih lagi membuat jenaka mengenainya. “Ramadan Mubarak seperti pada 2010. Kini kita mengucapkan Ramadan Tantawi,” tulis aktivis Mesir Hussein Allam, sebagai rujukan kepada Mohamed Hussein Tantawi, ketua majlis pemerintah Mesir. “Tampar diri anda jika anda fikir Ramadan Mubarak merujuk kepada anak lelaki Hosni Mubarak,” kata penulis blog Kenya, Gidi O Gidi.

Namun, tidak semua orang geli hati. “Saya, secara serius tidak akan mengikuti sesiapa yang menulis jenaka menghina mengenai Ramadan ‘Mubarak’ dan Eid ‘Mubarak’,” pengguna Twitter Mesir @sselhelw memberi amaran. Hari pertama Ramadan, pada hakikatnya agak tegang di Mesir. Sehari selepas satu gabungan parti politik dan aktivis pro-demokrasi mengumumkan mereka menunda bantahan di Dataran Tahrir dan akan mengadakannya semula selepas Ramadan.

No comments:

Post a Comment