Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LYNAS | KEUNTUNGAN YANG MERUGIKAN


Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)  mendesak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri menghentikan segera projek pembinaan loji Lynas di Gebeng. SMM yang menubuhkan Gerakan Mahasiswa Selamatkan Rakyat (GMSR) khusus untuk membawa isu ini menuntut kerajaan agar mempamerkan keseriusan dalam isu Lynas dengan meletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan berbanding ekonomi dan teknologi.

Pengerusi GMSR, Mohd Ramzulnasri Kamarusaman berkata, pihaknya menyokong penuh pendirian penduduk Gebeng yang menolak loji memproses nadir bumi tersebut. Mengulas lanjut beliau berkata,hasil kaji selidik yang dibuat dalam Jelajah Mahasiswa di Gebeng pada 25 dan 26 Jun lalu, didapati hampir 99 peratus daripada 400 responden yang ditemui menolak pembinaan loji Lynas di tempat mereka.

"Walaupun pihak Lynas telah memberi penjelasan demi penjelasan berhubung konflik yang berlaku namun mahasiswa berpendirian untuk mendahulukan rakyat kerana keselamatan mereka dan kesihatan mereka merupakan perkara yang sangat penting untuk diambil kira," katanya pada sidang media di hadapan bangunan Maju Junction, dekat sini hari ini.

Selain itu SMM turut menyeru badan-badan bukan kerajaan (NGO) agar turut sama memberi fokus dalam konflik ini. "Seperti mana banyak NGO boleh bersatu dalam tuntutan Bersih 2.0 sehingga mampu mencetuskan gelombang perubahan, maka rakyat Gebeng juga perlu diberikan perhatian yang sama," katanya.

Tambahnya, anak muda turut seharusnya turut serta memperjuangkan hak rakyat gebeng untuk mendapat kembali kesejahteraan hidup mereka. "Bagi mahasiswa adalah tidak keterlaluan jika rakyat memohon untuk sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat isu ini kerana isu keselamatan tidak kurang pentingnya berbanding isu lain yang melanda negara," katanya.

Sementara itu, Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Abd Razab berkata, mahasiswa tidak akan berdiam diri selagi kerajaan tidak mendengar rintihan hati rakyat. "Ini bukan aksi kita yang terakhir, kita akan terus bersuara dan menjalankan program-program penerangan sehingga projek ini dihentikan. Mahasiswa memang sentiasa berhubung dengan NGO seperti Save Malaysia dan Badar untuk membincangkan perkembangan lanjut," katanya.

Terdahulu, mereka seramai 15 orang menemui orang ramai disekitar bandaraya bagi bagi memberi penerangan berkenaan isu Lynas. Mereka mengedarkan risalah khas berhubung isu ini dan berkongsi pandangan dengan masyarakat mengenai isu-isu setempat mahupun nasional yang menimpa masyarakat termasuklah isu-isu terkini seperti isu Bersih 2.0 dan penggunaan biometrik dalam pilihan raya akan datang.

Ditanya respons orang ramai berhubung isu yang dijelaskan mereka, Ramzulnasri berkata rata-rata mereka yang ditemui tidak tahu tentang isu Lynas. "Majoriti orang ramai yang kami temui tadi tidak tahu apa itu Lynas apatah lagi nasib penduduk Gebeng setelah kilang itu dibina. Melihat kepada respons mereka tadi,adalah menjadi tanggungjawab kami untuk terus menerangkan isu ini hingga rakyat faham," katanya.

Mereka bergerak daripada stesen transit aliran ringan (LRT) Masjid Jamek ke sekitar Jalan Tun Razak dan pusat membeli belah Sogo. Ianya merupakan program kedua selepas jelajah ke Gebeng Jun lalu yang menyaksikan Shukri dan seorang lagi anggota GMSR ditahan polis.

No comments:

Post a Comment